سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد سهره پیشانی سرخ (گل بسر)

سهره پیشانی سرخ

 

نام راسته : Passeriformes

نام خانواده : Fringillidae

نام انگلیسی : red-fronted serin

نام علمی : serinus pusillus

سایرنام های محلی : گل به سر ، داغ سر

 

مشخصات عمومی :

پرنده ای کوچک و به طول 12 سانتیمتر و اندکی بزرگ تر از فینچ معمولی می باشد . منقار مخروطی و کوچک ، پاهای تیره رنگ ، دمگاه زرد یا نارنجی ، سر و سینه سیاه رنگ با لکه قرمز یا نارنجی درخشان در پیشانی از خصوصیات این پرنده است . پرنده نر و ماده بسیار مشابه هستند و تشخیص آن ها از یکدیگر تنها برای افراد با تجربه امکان پذیر است .

 

تشخیص پرنده نر از پرنده ماده :

به طور کلی پرنده نر از پر و بال درخشان تری نسبت به پرنده ماده برخوردار است . لکه سرخ پیشانی در پرنده نر نسبت به پرنده ماده وسعت بیشتری دارد و همچنین در پرنده نر علاوه بر پرهای ناحیه سینه که سیاه رنگ هستند در ناحیه شکم نیز بخشی از پرها سیاه هستند در حالی که در پرنده ماده در ناحیه شکم تنها رگه های تیره رنگ و آن هم در حاشیه دیده می شود و در ماده تنها سینه سیاه رنگ است . البته چنانچه پرنده از زمان جوجگی در قفس بوده باشد در آن صورت تشخیص نر و ماده بسیار دشوار بوده و باید به مواردی چون آوازخوانی که خاص پرنده نر است در تشخیص جنس ها توجه شود .

 

پرنده جوان :

پرنده جوان به طور کلی به رنگ یک دست نخودی یا قهوه ای دیده می شود که فاقد لکه نارنجی پیشانی و نیز فاقد رنگ سیاه در سر و سینه است . به مرور با افزایش سن ابتدا رگه رگه های سیاه رنگ در ناحیه سینه و شکم پدید آمده و به مرور پرهای قرمز یا نارنجی در پیشانی بوجود می آید به طوری که در اواخر زمستان سال اول زندگی پیشانی تقریباً قرمز و سینه و سر دودی رنگ می گردد.

 

 

 

پراکنش :

به طور کلی گل به سر پرنده ای کوهستان زی بوده و در نواحی کوهستانی مرتفع با ارتفاع بیش از 2000 متر زندگی و تولید مثل می کند و در فصل پاییز و زمستان به ارتفاعات کمتر و نواحی کوهستانی اطراف شهرهای نزدیک محل تولید مثل مهاجرت می نماید . این پرنده در نواحی کوهستانی زاگرس و البرز از شمال و شمال غرب گرفته تا جنوب غرب یافت می شود .

 

 

رنگ قرمز : محل تولید مثل و نیز محل زمستان گذران

 

سایر مشخصات :

گل به سر پرنده ای اجتماعی بوده و خارج از فصل تولید مثل در دسته های ده بیست تایی در میان علف هرزهای دانه دار دیده می شود . بین یک تا سه بار در سال تولید مثل می کند . در استان مرکزی اولین جوجه ها از اواخر خرداد و اوایل تیرماه از لانه خارج می شوند . گل به سر و قناری هر دو از یک جنس بوده و متعلق به جنس Serinus می باشند و به همین دلیل عده ای گل به سر را تنها قناری بومی ایران می دانند که البته باید گفت که سهره پیشانی سرخ تنها بومی ایران نیست و در کشورهایی چون افغانستان ، ازبکستان ، ترکیه و ... نیز دیده می شود .

سهره پیشانی سرخ در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به نگهداری پرندگان آوازخوان قرار گرفته است تا جایی که عده ای از این پرنده و قناری جوجه گیری نموده اند که جوجه حاصل را اصطلاحاً گل به سر قناری می نماند و جالب این که گل به سر قناری خود قادر به تولید مثل با قناری و گل به سر است .

 

تغذیه :

سهره پیشانی سرخ پرنده ای دانه خوار می باشد . بهترین غذا جهت پرورش در قفس مخلوطی از دانه های ارزن و کتان می باشد .

 

آواز :

صدای معمول این پرنده به صورت جیر جیر بوده و آواز این پرنده شامل چهچه ها و تحریرهای تند و سریع و گاهاً نامشخص بوده و شنیدن صدای آواز مخصوصاً از راه دور تا حدودی شبیه سهره معمولی می باشد .


» نظر