سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عکس جوجه قناری:

http://images.persianblog.ir/506574_b0v4Hwc4.JPG

http://images.persianblog.ir/506574_phco3uK5.jpg

http://images2.persianblog.ir/506574_lG613B1P.jpg

 

http://images2.persianblog.ir/506574_dNmJipAl.jpg

 

http://larrycock.loxblog.com/upload/larrycock/image/Canary1008.jpg


» نظر

عکس قناری:

http://images.persianblog.ir/255124_yf2mrCmI.jpg

 

http://img.maxpix.ir/Orange-canary-3.jpg


» نظر

همه چیز در مورد قناری:

قناری برای اولین بار در سال 1600 میلادی از جزایر قناری به اسپانیا برده شد.نخست راهبان شروع به تکثیر آنها می‌کردند و تنها نرها به خاطر آوازشان فروخته می‌شدند.

 

 قناری‌ها از نظر نوع به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • بر پایه رنگ مانند برنز، عاجی، قهوه‌ای و …
  • بر پایه نوع آواز مانند قناری آوازخوان آمریکایی، روسی و ایرانی و ….
  • بر پایه شکل و ترکیب مانند یورکشایر، قلم نی و …

به سبب اینکه جنسیت قناری‌ها از روی ظاهرشان به سختی قابل تشخیص است جفت کردن آنها کمی مشکل است.بیشتر نرها آواز می‌خوانند و بیشتر ماده‌ها نه اما در مورد هر دو استثنا نیز وجود دارد.تنها راه 100? مطمئن این است که پرنده مسن‌تر را از یک پرورش دهنده قبلی که آنها را پیش‌تر یکبار امتحان کرده تهیه نمود.

قناری‌ها فقط زمانی که طول روز به 12 ساعت افزایش پیدا می‌کند بارور می‌شوند.این موضوع معمولاً در بهار رخ می‌دهد.در این دوره پرندگان باید به خوبی تذیه شوند و بدن آنها پروتئین‌های حیوانی را از موادی مانند تخم مرغ دریافت کند.

 

تغذیه:

اصلی ترین دانه مصرفی که می بایست همیشه در اختیار قناری قرار گیرد تخم کتان است . تخم کتان دانه ای مقوی و پرانرژی است ولی  این دانه بتنهایی نمی تواند تمامی نیازهای یک موجود زنده را برآورده سازد بنابراین برای بر طرف شدن این نیازها می بایست  دانه ها  و سبزیجات و مکملهای ویتامینی و پروتینی گوناگونی را تهیه و در اختیار پرنده قرار دهید . دانه هایی نظیر ارزن – خرفه و شاهدانه . سبزیجات و میوه هایی نظیر برگ کاهو- ترب – اسفناج – کرفس - گشنیز - کلم - کدو – سیب - هویج – هلو و لیمو شیرین از منابع مهم کربوهیدراتها , چربیها ,  پروتینها و ویتامینها به حساب می آیند.
بخش دیگری از غذای قناری که بصورت دستی تهیه می شود مخلوطی است از تخم مرغ و آرد سوخاری بعلاوه شیر خشک , پودر جوانه گندمو سبوس گندم که دان نرم نامیده می شود . ممکن است ارزش غذایی دانه ها به مرور زمان و برحسب شرایط نگهداری تغییر کرده و کاهش یابد بنابر این چهارمین بخش مواد غذایی افزودنی هایی مانند مکملهای پروتینی و ویتامین ها می باشند که برای جلوگیری از کمبود احتمالی آنها در خوراک پرنده مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انواع دانه های مورد استفاده برای قناری :

دقت در تنظیم یک رژیم غذایی متعادل و استفاده از دانه های مخلوط و رعایت اعتدال در خوراندن آن ، موجب می شود تا ضمن استفاده پرنده از خواص مفید دانه ها ، به عوارض ناشی از مصرف زیاد آنها نیز مبتلا نگردد. بهتر است برای این منظور از ظروف انگشتی مخصوصی که در فروشگاهها نیز وجود دارد استفاده کرده و در هر نوبت یک قاشق چایخوری از دانه مورد نظر به قناری داده شود.

 

نگهداری قناری :

قناری‌ها قلمرو دارند برای همین باید هر جفت در یک قفس باشند.گاهی ممکن است مرغ ماده با نر دعوا ‏کند، این امر به مفهوم آن است که مرغ ماده، برای جفت گیری آماده نیست و باید آنها را از هم جدا نمود. برای راحتی، بسیاری از تکثیر کننده‌ها دو قفس را با یک دیوار سیمی از هم جدا می‌کنند و وقتی دو پرنده به یکدیگر عادت کردند و از میان آن دیوار سیمی با یکدیگر شروع به عشق بازی کردند، آن دیوار سیمی برداشته می‌شود.

وقتی پرنده ماده آماده تخم گذاری شد اقدام به ساخت لانه خواهد کرد. آنان به یک لانه فنجانی شکل بدون سقف در گوشه بالای قفس و مواد لانه سازی نیاز دارند. موادی مثل نخ و کاغذ و دستمال کاغذی پاره شده و سایر مواد نرم برای این منظور مناسب هستند.

قناری ماده در لانه طی مدت 4 یا 5 روز پرنده اقدام به تخم گذاری می‌کند و به مدت دو هفته بر روی تخم‌ها می‌خوابد و در این مدت به ندرت لانه را ترک می‌کند.وقتی جوجه بدنیا آمد باید غذاهای مقوی مانند تخم مرغ برای پدر و مادرش فراهم شود تا آنها جوجه‌هایشان را تغذیه کنند.

جوجه‌ها بعد از 18 روز لانه را ترک می‌کنند.والدین آنها را برای حدودا یک هفته پس از این نیز تغذیه می‌کنند.وقتی پرنده ماده دوباره تصمیم به تخم گذاری بکند ممکن است به مسنترین جوجه‌ها حمله بکند.در این موقع دیوار سیمی میان قفس مفید خواهد بود تا پرنده نر بتواند از میان سیمها جوجه‌ها را تغذیه بکند تا زمانی که ماده دوباره تخم‌گذاری بکند.

 

نکاتی درباره ی قناری :
1.غذای اصلی پرنده تخم کتان است.

2.در وعده های غذایی قناری هویج برای رنگش و تخم مرغ برای تقویت او استفاده شود.

3.سعی کنید از میله های و ظروف غذا خوری پلاستیکی و بدون درز و شکستگی استفاده کنید چون باعث زخمی شدن قناری و محلی برای تجمع شپشک میباشد.

4.از گذاشتن وسایل تزئینی داخل قفس خودداری کنید.

5.از قفس مخصوص نگهداری قناری(50?30?40) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی ودر نتیجه چاقی قناری و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها میشود.

6.ظرف غذاخوری و میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشد وامکان تحرک پرنده زیادتر شود.)ارتفاع میله با جا دانی برابر و هر دو بر روی سیم افقی قسمت پایین قفس باشند)

7. سعی کنید از گذاشتن بیشتر از یک میله در قفس خودداری کنید چون ممکن است در مسیر پرواز، قناری باآنها برخورد کرده و زخمی گردد در ضمن فاصله پرواز نیز کم میشود.

8. میله ها در جای خود کاملاً محکم شوند و حتی الامکان دو سر آن باز باشد تا شپشک در آن جمع نگردد و حداقل دو هفته یکبار میله ها وظروف غذاخوری را ازقفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

9.حد اقل دو روز یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید توجه داشته باشید بعضی اوقات آب لوله کشی دارای مقدار زیادی کلر میباشد از این آب هرگز به قناریهایتان ندهید.

10.سه روز یکبار دان قناری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه نمایید.

11.به جای روزنامه از کاغذ سفید برای کف قفس استفاده کنید زیرا قناریها آن را میخورند و ماده چاپی روزنامه باعث بیماریهای روده ای در قناری میشود در ضمن سه روز یکبار کاغذ را تعویض و پلاستیک ته قفس را بشویید.

12.قناری باید در جایی قرار بگیرد که نور غیر مستقیم خورشید به آن برسد ،در معرض باد نباشد وهوا نیز  به طور مداوم تهویه شود وچند مدت یکبار زمانیکه شدت گرمای خورشید کم است برای مدت کوتاهی قناری را جلوی نور خورشید قرار دهید.

13. هفته ای دو بار ظرف حمام برای قناری بگذارید(البته در جای گرم و غیر اززمان جفتگیری)

14.حتی الامکان از به دست گرفتن قناری در مواقع غیر ضروری بپرهیزید.


» نظر

همه چیز در مورد سهره پیشانی سرخ (گل بسر)

سهره پیشانی سرخ

 

نام راسته : Passeriformes

نام خانواده : Fringillidae

نام انگلیسی : red-fronted serin

نام علمی : serinus pusillus

سایرنام های محلی : گل به سر ، داغ سر

 

مشخصات عمومی :

پرنده ای کوچک و به طول 12 سانتیمتر و اندکی بزرگ تر از فینچ معمولی می باشد . منقار مخروطی و کوچک ، پاهای تیره رنگ ، دمگاه زرد یا نارنجی ، سر و سینه سیاه رنگ با لکه قرمز یا نارنجی درخشان در پیشانی از خصوصیات این پرنده است . پرنده نر و ماده بسیار مشابه هستند و تشخیص آن ها از یکدیگر تنها برای افراد با تجربه امکان پذیر است .

 

تشخیص پرنده نر از پرنده ماده :

به طور کلی پرنده نر از پر و بال درخشان تری نسبت به پرنده ماده برخوردار است . لکه سرخ پیشانی در پرنده نر نسبت به پرنده ماده وسعت بیشتری دارد و همچنین در پرنده نر علاوه بر پرهای ناحیه سینه که سیاه رنگ هستند در ناحیه شکم نیز بخشی از پرها سیاه هستند در حالی که در پرنده ماده در ناحیه شکم تنها رگه های تیره رنگ و آن هم در حاشیه دیده می شود و در ماده تنها سینه سیاه رنگ است . البته چنانچه پرنده از زمان جوجگی در قفس بوده باشد در آن صورت تشخیص نر و ماده بسیار دشوار بوده و باید به مواردی چون آوازخوانی که خاص پرنده نر است در تشخیص جنس ها توجه شود .

 

پرنده جوان :

پرنده جوان به طور کلی به رنگ یک دست نخودی یا قهوه ای دیده می شود که فاقد لکه نارنجی پیشانی و نیز فاقد رنگ سیاه در سر و سینه است . به مرور با افزایش سن ابتدا رگه رگه های سیاه رنگ در ناحیه سینه و شکم پدید آمده و به مرور پرهای قرمز یا نارنجی در پیشانی بوجود می آید به طوری که در اواخر زمستان سال اول زندگی پیشانی تقریباً قرمز و سینه و سر دودی رنگ می گردد.

 

 

 

پراکنش :

به طور کلی گل به سر پرنده ای کوهستان زی بوده و در نواحی کوهستانی مرتفع با ارتفاع بیش از 2000 متر زندگی و تولید مثل می کند و در فصل پاییز و زمستان به ارتفاعات کمتر و نواحی کوهستانی اطراف شهرهای نزدیک محل تولید مثل مهاجرت می نماید . این پرنده در نواحی کوهستانی زاگرس و البرز از شمال و شمال غرب گرفته تا جنوب غرب یافت می شود .

 

 

رنگ قرمز : محل تولید مثل و نیز محل زمستان گذران

 

سایر مشخصات :

گل به سر پرنده ای اجتماعی بوده و خارج از فصل تولید مثل در دسته های ده بیست تایی در میان علف هرزهای دانه دار دیده می شود . بین یک تا سه بار در سال تولید مثل می کند . در استان مرکزی اولین جوجه ها از اواخر خرداد و اوایل تیرماه از لانه خارج می شوند . گل به سر و قناری هر دو از یک جنس بوده و متعلق به جنس Serinus می باشند و به همین دلیل عده ای گل به سر را تنها قناری بومی ایران می دانند که البته باید گفت که سهره پیشانی سرخ تنها بومی ایران نیست و در کشورهایی چون افغانستان ، ازبکستان ، ترکیه و ... نیز دیده می شود .

سهره پیشانی سرخ در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به نگهداری پرندگان آوازخوان قرار گرفته است تا جایی که عده ای از این پرنده و قناری جوجه گیری نموده اند که جوجه حاصل را اصطلاحاً گل به سر قناری می نماند و جالب این که گل به سر قناری خود قادر به تولید مثل با قناری و گل به سر است .

 

تغذیه :

سهره پیشانی سرخ پرنده ای دانه خوار می باشد . بهترین غذا جهت پرورش در قفس مخلوطی از دانه های ارزن و کتان می باشد .

 

آواز :

صدای معمول این پرنده به صورت جیر جیر بوده و آواز این پرنده شامل چهچه ها و تحریرهای تند و سریع و گاهاً نامشخص بوده و شنیدن صدای آواز مخصوصاً از راه دور تا حدودی شبیه سهره معمولی می باشد .


» نظر

عکس لانه سهره در طبیعت:


» نظر
<      1   2   3   4      >